Saturday, March 17, 2007

Hva er typisk norsk?

Sorry, Norwegian secrets being revealed...

Hva er typisk norsk? Hva gjør oss til nordmenn og andre til ikkenordmenn?
Hva spiser vi som ingen andre gjør?
Hva spiser vi som lett kan lages
i en australsk gryte på et australsk kjøkken med råvarer fra australske butikker?

Jepp. Vi skal ha "internasjonal kveld" på skolen, og oppdraget mitt er da å lage noe som er norsk.
Smalahove har vært foreslått, men det falt bums i bakken. Brunost har jeg hørt er komplisert å lage, og jeg tror ikke kengurumelk egner seg til den slags.

Spørsmålet og utfordringen blir da som følger:
Hva kan jeg lage som er norsk, godt og enkelt, og som også kan lages istand på andre siden av kloden?
Enten en forrett, hovedrett eller en dessert.

Utfordringen er gitt, svar ønskes.

Tusen takk. Jeg skal vise bilder når festen er blitt holdt.

Vil gjerne høre fra dere, har email, myspace og skype. Ta kontakt.

-pølle

Revealing of secret ended.

8 comments:

Honningdal.jr said...

komper? komle, potetball,raspeball, om du vil. poteter,mel og vann. :)

eller kjøttkaker i brus saus med poteter.

Marianne said...

Det første som slo meg er vafler! Er ikke det er skikkelig norsk fenomen; når man skal kose seg slår man på stor-tromma med vaflær:) Da jeg var på outreach i Chile lagde vi pannekaker på vår norske tilstelning. Jadda! Lykke til da:)

Heidi said...

kjøttkaker i brun saus? Fårikål?

Karin said...

Jeg tenkte på vafler eller boller (evt kanelboller) eller bløtkake.. Eller hva med tilslørte bondepiker?? Hm, det var visst bare søtsaker detta.

Anonymous said...

Får i kål er jo i grunn veldig enkelt sies det.. Eller så stemmer jeg på hjemmelagde (!) kjøttkaker i brun saus ;)

Elanda said...

Havregrøt, risengrynsgrøt, Rømmegrøt, vassgraut, Grandiosa, Karamellpuddig..(har oppskrift på karamellpudding her som er veldig god hvis du vil ha?)
Poteter med brun saus og kjøttkaker er favoritten her i huset.. Og alle de ingrediensene er jeg sikker på at du får tak i der nede..
Litt kålstuing ved siden av er alt topp! ;)
Lykke til!

Unknown said...

hmm mange gode forslag her.. hva med hvalbiff?? eller kanskje hvalburger?? da får du grean peace på nakken..
du kan jo også sette opp en plakat av steinar bastesen fra kjøstpartiet i samme slengen!
andre norske slagere: lapper - omtrent som vaffler - bare steik de på ei ståltakke (eller pane) med rømme og syltetøy.
potetkaker, yeah fyr løs!! jeg skulle gjerne kommi og syngi et stev fra hallingdal og lært de noen folkedanser.. sparle hatten osv.. men beklager, er litt opptatt!
brittern

S said...

slå på stortromma!

flattbrød!